Informasjon om vår behandling av personopplysninger om forbrukere, kunder og forretningskontakter
Oppdatert november 2023
Dette dokumentet gir informasjon om behandlingen av personopplysninger* som utføres av Oslo Skin Lab, et merke tilhørende NutraQ Norway AS. Selskapet omtales nedenfor som "NutraQ", "vi" eller "oss".
*"Personopplysninger" betyr informasjon som kan knyttes til deg som individ.
Kort fortalt er formålene med NutraQs behandling av personopplysninger å håndtere henvendelser fra forbrukere og andre, tilby tjenester eller produkter, administrere eller tilpasse kommunikasjon og markedsføring, tilpasse og forbedre produktutvikling og produksjon av tjenester eller produkter, eller å administrere samarbeid og kommunikasjon med forretningskontakter. Nedenfor følger en mer detaljert beskrivelse.
I avsnittene 1.4 – 1.10 nedenfor finner du mer informasjon om vår behandling av personopplysninger i ulike situasjoner der du har vært i kontakt med oss. Informasjonen beskriver de spesifikke formålene som dine personopplysninger behandles for, hvilke kategorier av personopplysninger NutraQ behandler, på hvilket rettslig grunnlag NutraQ støtter behandlingen, og hvor lenge NutraQ lagrer personopplysningene.
Vær oppmerksom på at flere av punktene med informasjon kan være relevante for deg samtidig, for eksempel hvis du besøker vårt nettsted (punkt 1.4), kjøper varer (1.7) og i forbindelse med kjøpet oppretter en profil i vår kundeklubb, dersom det er aktuelt (1.6).
1.4.1 NutraQs nettsteder bruker informasjonskapsler og lignende teknologier (heretter samlet omtalt som "informasjonskapsler") som lagres på datamaskinen, mobilenheten eller nettbrettet ditt, vanligvis gjennom bruk av en nettleser. Informasjonskapsler brukes blant annet for å sikre sikker pålogging, gi besøkende en bedre brukeropplevelse, gi tilgang til ulike funksjoner på nettstedet, skille besøkende på nettstedet fra hverandre, analysere hvor godt nettstedet vårt og våre nettjenester fungerer, og for å kunne gjennomføre tilpasset, interessebasert annonsering. Dette innebærer en større eller mindre grad av bruk av personopplysningene til nettstedbrukere – som beskrevet nedenfor – og hjelper oss med å forbedre nettstedet og gjøre vår digitale kommunikasjon mer relevant for mottakerne.
1.4.2 Besøkende kan frivillig velge å godkjenne bruken av informasjonskapsler, gjennom innstillinger på vårt nettsted eller i nettleseren deres. Du kan endre innstillingene i nettleseren din slik at du enten blokkerer at informasjonskapsler lastes ned automatisk, eller at du blir gitt et valg om å laste ned hver enkelt informasjonskapsel. Du kan også slette informasjonskapsler når som helst ved å gå til innstillingene i nettleseren din. Hvordan dette gjøres avhenger av hvilken nettleser du bruker. Vennligst se på "Internett-/Personverninnstillinger" eller tilsvarende meny i nettleseren din for nærmere instruksjoner om hvordan nettleseren fungerer. Vær oppmerksom på at hvis du sier nei til informasjonskapsler, kan det påvirke funksjonaliteten på vårt, samt andre nettsteder.
1.4.3
Type of personal data processed with cookies: IP-adresse, enhetstype og operativsystem, geografisk plassering, atferd på nettstedet, klikk, tid brukt på nettstedet, osv. | ||
Formål | Rettslig grunnlag | Lagringstid |
Ytelsesbaserte informasjonskapsler: Disse gjør det mulig for oss å telle besøk og trafikkilder slik at vi kan måle og forbedre ytelsen til nettstedet vårt. De hjelper oss med å forstå hvilke sider som er de mest og minst populære, og hvordan besøkende navigerer på nettstedet. All informasjon som disse informasjonskapslene samler inn, er aggregert og derfor anonym. Hvis du ikke tillater disse informasjonskapslene, vil vi ikke vite når du har besøkt nettstedet vårt. | Ditt samtykke. | Se 1.4.4 (nedenfor tabellen). |
Funksjonelle informasjonskapsler: Disse gjør det mulig for nettstedet å tilby forbedret funksjonalitet og personalisering. De kan settes av oss eller av tredjeparts tjenesteleverandører som vi har lagt til på nettstedet vårt. Hvis du ikke tillater disse informasjonskapslene, kan noen eller alle disse tjenestene fungere dårlig eller ikke i det hele tatt. | Ditt samtykke. | Se 1.4.4 (nedenfor tabellen). |
Nødvendige informasjonskapsler: Disse er nødvendige for at nettstedet skal fungere og kan ikke slås av i systemene våre. De settes vanligvis kun som svar på handlinger som du utfører, som for eksempel å be om tjenester, sette personverninnstillinger, logge inn eller fylle ut skjemaer. Du kan sette nettleseren din til å blokkere eller varsle deg om disse informasjonskapslene, men det vil sannsynligvis føre til at deler av nettstedet ikke fungerer. Disse informasjonskapslene lagrer ingen personlig identifiserbar informasjon. | NutraQs legitime interesse i å sikre at nettstedene våre fungerer for besøkende. | Se 1.4.4 (nedenfor tabellen). |
Målrettede informasjonskapsler: Disse settes av våre annonseringspartnere. De kan brukes av disse selskapene til å bygge en profil av dine interesser og vise deg relevante annonser på andre nettsteder. De lagrer ikke personlig informasjon direkte, men er basert på å unikt identifisere nettleseren og internett-enheten din. Hvis du ikke tillater disse informasjonskapslene, vil du oppleve mindre målrettet annonsering. | Ditt samtykke. | Se 1.4.4 (nedenfor tabellen). |
1.4.4
Hvis du ønsker mer informasjon om informasjonskapslene som kan brukes av dette nettstedet, hva de brukes til, tredjeparts tilgang til informasjonen som samles inn gjennom informasjonskapsler og hvor lenge de brukes, kan du finne en liste med spesifikasjoner i informasjonskapsel-informasjonen som vises når du besøker nettstedet, under "Innstillinger for informasjonskapsler", eller i form av et klikkbart skjoldikon, vanligvis tilgjengelig nederst til venstre, når du besøker vårt nettsted.
Type of personal data processed with cookies: IP-adresse, enhetstype og operativsystem, geografisk plassering, atferd på nettstedet, klikk, tid brukt på nettstedet, osv. | ||
Formål | Rettslig grunnlag | Lagringstid |
Håndtering av din deltakelse i kampanjen, inkludert kontakt med deg hvis du vinner. | Nødvendig for å oppfylle en avtale med deg (deltakelse i kampanjen). I enkelte tilfeller har du også gitt samtykke ved registrering. | Dataene vil bli slettet innen rimelig tid etter at kampanjen er avsluttet. Tiden for sletting kan spesifiseres i kampanjens vilkår. |
Publisering av vinnere i kampanjen/konkurransen på nettside eller i sosiale medier | Ditt samtykke. |
Dataene vil forbli publisert så lenge publiseringen anses som relevant for NutraQ-selskapets markedsføring av konkurransen, men vi vil også slutte å publisere informasjonen hvis du trekker tilbake samtykket ditt. |
Type personlig data: Fullt navn, alder, kjønn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, fødselsdato, informasjon om hvilke varer eller tjenester du har kjøpt i våre nettbutikker og kjøpstidspunkt, ditt samtykke til kommunikasjon fra oss og historikk for dette. | ||
Formål | Rettslig grunnlag | Lagringstid |
Administering membership in customer clubs, loyalty programs or subscriptions to newsletters and offers, which provide access to offers and other information about our products. | Necessary to perform an agreement with you. In certain cases, you have also given consent when registering. |
Information is used until you withdraw your consent or up to 12 months after you terminate your subscription or membership. |
Sending newsletters and offers to members of customer clubs or loyalty programs, or subscribers to newsletters and offers. | Necessary to perform an agreement with you. In certain cases, you have also given consent when registering. |
Information is used until you withdraw your consent or up to 12 months after you terminate your subscription or membership. For customers with active loyalty points, we store customer data up to 36 months. |
Personalization of the content of newsletters and offers, in order for the advertising to match your assumed preferences with regard to our products and offers. The adaptation is based on information you have provided to us in connection with registration, etc., as well as which products you have purchased in our online stores and the times of purchase. |
NutraQ's legitimate interest in effective marketing. In certain cases, you have also given consent when registering. |
Information is used until you withdraw your consent or up to 12 months after you terminate your subscription or membership. For customers with active loyalty points, we store customer data up to 36 months. |
Personalization of the content of newsletters and offers from NutraQ, in order for the advertising to match your assumed preferences with regard to our products and offers. The adaptation is based on information you have provided to us in connection with registration, etc., as well as what you have purchased in our online shops and the times of purchase, and in addition information from third parties, which better enables us to predict which products you may be interested in, such as (i) assumed income, interests and family situation, (ii) which web pages you have visited and advertisements you have clicked on, (iii) your clicks in our newsletters. |
Your consent. | Information is used until you withdraw your consent or up to 12 months after you terminate your subscription or membership. For customers with active loyalty points, we store customer data up to 36 months. |
Your accumulation of bonus points or similar, in order to provide you with various benefits. | Necessary to perform an agreement with you | Deleted within 36 months after you cancel your subscription or membership. |
Based on your purchase of products in our online store, we can show advertisements on the internet to other people with similar characteristics/interests as you | NutraQ's legitimate interest in effective marketing. | Deleted within 36 months after you terminate your subscription or membership, or when you request that the use of your data in this way be terminated. |
Type of personal data: Full name, email address, address, telephone number, purchase and delivery history, date of birth, location of product in shopping cart on website | ||
Purpose | Legal basis | Storage time |
Administration of user account in the online store, which entails storage of contact information and your orders. | Necessary to perform an agreement with you. NutraQ's legitimate interest in providing good customer care. |
Information is stored until you delete your user account, where applicable. |
Handling orders for the purchase of goods or services and their delivery, sending an order confirmation to you and following up any complaints. | Necessary to perform an agreement with you, and to fulfil your rights under the law of purchase and our obligations. | For customers with a registered customer profile/account: Data about ongoing and previous purchases is retained until you request that they be deleted, or within 36 months after you cancel your subscription or membership. |
Storage of accounting information about delivery | That NutraQ must fulfil a legal obligation. | The storage period follows from accounting legislation. |
If you have logged in as a user to one of NutraQ's online stores and have products in your shopping cart without completing your shopping or checking out, we may save your basket information so that we can send you an e-mail reminding you of your shopping cart at a later date. This will only happen if you are a member of a customer club or loyalty program, or subscribe to our newsletters and offers, see 1.6. | Legitimate interest in the sale and marketing of our products. | Deleted within three months. |
Use of purchase intelligence in analysis of purchase trends, for personalization of communications, advertising and inventory. | NutraQ's legitimate interest in effective communication with consumers | Only anonymised data is used (see 2.2). |
Telephone call about marketing and sales of our products. | NutraQ's legitimate interest in the sale of products. | Information is used up to 12 months until you terminate your subscription or membership or you request that we stop contacting you with telemarketing. For customers with active loyalty points, we store customer data up to 36 months. For other persons, telephone numbers are retrieved from the registers of third parties and are not stored by NutraQ. |
Type of personal data: Full name, e-mail address, telephone number, content of inquiry to NutraQ | ||
Purpose | Legal basis | Storage time |
To process enquiries about information, guidance, complaints, complaints, claims etc. | NutraQ's legitimate interest in good customer care. To execute an agreement with the consumer who inquires. In certain cases, the processing of personal data may be necessary to fulfil a legal obligation to which the NutraQ company is subject, for example to fulfil a complaint or to post payment information pursuant to the Accounting Act |
We delete personal data related to enquiries and complaints in line with storage rules for customer data as mentioned in 1.6 and 1.7 |
Use of enquiries to adapt NutraQ's products, services or marketing. | NutraQ's legitimate interest in providing good products, services and marketing. | We delete personal data related to enquiries in line with storage rules for customer data as mentioned in 1.6 and 1.7 |
Use of inquiries in connection with product recalls. | NutraQ's legitimate interest in providing good products. In certain cases, the processing may be necessary for safety reasons, in particular to protect human life and health. |
We delete personal data related to enquiries in line with storage rules for customer data as mentioned in 1.6 and 1.7 |
Processing of other inquiries | NutraQ's legitimate interest in good customer care. | We delete personal data related to enquiries in line with storage rules for customer data as mentioned in 1.6 and 1.7 |
Type of personal data: Full name, e-mail address, telephone number, job title, communication, participation in meetings with us, input given at meetings, business observations and reviews, image, sound and film recordings, allergies, findings in anti-corruption and compliance screenings. | ||
Purpose | Legal basis | Storage time |
Market research by email or other electronic channels. The purpose is to improve our products and marketing. |
Consent or agreement with you (membership) gives us the basis for the inquiry. |
The responses are immediately anonymized (see 2.2). |
Type of personal data: Full name, e-mail address, telephone number, job title, communication, participation in meetings with us, input given at meetings, business observations and reviews, image, sound and film recordings, allergies, findings in anti-corruption and compliance screenings. | ||
Purpose | Legal basis | Storage time |
Management of dialogue, inquiries and meetings, as well as minutes, notes, recordings and transcriptions from contact and communication, such as meetings. |
The processing may be necessary to fulfil an agreement with your company or to perform tasks prior to such agreement. The basis for processing recordings from Teams meetings and the like will usually be consent. Information about allergies will be handled with consent. |
If there is a business need for storage. |
To ensure regulatory compliance with regulations on sanctions, as well as ensuring compliance with anti-corruption regulation, NutraQ may perform a screening of external third parties with whom NutraQ and its business units have or will establish relations. Personal data will also be cross-referenced against sanctions and fraud databases for this activity. Examples of such databases are Bureau van Dijk, who will obtain the results for us, and may reveal information about our corporate clients’ executives’ and people in management or board positions’ criminal records. For information on how Bureau van Dijk process personal data, please click here. |
We have a legitimate interest in carrying out the Processing for the purpose of fulfilling our regulatory and compliance obligations and to ensure our counterparties are within acceptable risk (to the extent that such legitimate interest is not overridden by your interests, fundamental rights, or freedoms). |
In most cases, there will be no storage of personal data. However, personal data may be stored in specific circumstances if it is deemed necessary to document compliance with laws and regulations, or for contract liability reasons. |
Personopplysninger vil bli slettet etter lagringsperioden som er spesifisert i tabellene i seksjonene 1.4 – 1.10.
Som et alternativ til sletting, kan vi fjerne identifiserende data fra personopplysningene slik at de ikke lenger kan knyttes til deg (anonymisering). Dette kan for eksempel være relevant når vi bruker informasjonen i vårt erfaring-arkiv for å lage analyser og statistikk, samt tilpasse og utvikle NutraQ sin markedsføring og produkter i forhold til forbrukernes ønsker og behov.
NutraQ kan benytte tredjepart (databehandlere) for å behandle dine personopplysninger. Bruken av databehandlere reguleres i databehandlingsavtaler vi inngår med slike parter, i samsvar med gjeldende lovgivning.
Personopplysninger vil normalt bli lagret i, og behandlet fra, land innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS).
I enkelte tilfeller kan NutraQ inngå avtaler med databehandlere i tredjeland (land utenfor EØS). I slike tilfeller vil grunnlaget for overføringen være ett av følgende: i. Landet er godkjent av Europakommisjonen i henhold til en tilstrekkelighetsbeslutning, som betyr at landet ivaretar personvernet på en måte som er ekvivalent med det som kreves for land i EØS; eller
ii. NutraQ har inngått en avtale med databehandleren på bakgrunn av standard kontraktsbestemmelser vedtatt av Europakommisjonen (ta kontakt med oss via skjemaet i seksjon 4.1 hvis du ønsker en kopi av disse); eller
iii. Andre godkjente overføringsgrunnlag.
Når behandlingen skjer i henhold til punkt ii) eller iii) ovenfor, gjennomfører NutraQ vurderinger av beskyttelsesnivået i tredjeland der personopplysningene behandles. Der dette er nødvendig, vil NutraQ iverksette ytterligere tiltak for å sikre at beskyttelsesnivået for personopplysninger er ekvivalent med det som kreves av databehandlere i EØS.
Hvis du ønsker å oppdatere eller trekke tilbake ditt samtykke, eller ønsker å se, rette eller slette din personlige informasjon i forbindelse med en tjeneste fra oss, som nyhetsbrev via e-post, bruker på en nettbutikk, eller kundeklubb, kan du gjøre slike endringer på "min side" osv., eller klikke på lenken nederst i nyhetsbrevet.
Hvis du ønsker å utøve andre rettigheter du har i forbindelse med vår behandling av dine personopplysninger - se seksjonene 4.2 til 4.8 nedenfor - kan du kontakte oss ved å sende en e-post til gdpr@nutraq.com.
Du har rett til å få korrigert unøyaktige personopplysninger om deg uten unødig forsinkelse, og til å få utfylt ufullstendige personopplysninger.
Du har rett til å få slettet personopplysninger om deg uten unødig forsinkelse, i følgende tilfeller:
a. de personopplysningene er ikke lenger nødvendige for formålene de ble samlet inn eller behandlet for,
b. hvis du trekker tilbake samtykket som behandlingen er basert på, og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for behandlingen,
c. du protesterer mot behandlingen, og NutraQ har ingen legitime interesser i behandlingen som veier tyngre enn din interesse i å stoppe den (se seksjon 4.7 nedenfor), eller
d. personopplysningene har blitt behandlet ulovlig.
NutraQ er imidlertid ikke forpliktet til å slette dine personopplysninger hvis det er nødvendig for NutraQ å fortsette behandlingen for å oppfylle forpliktelser under nasjonal lov, eller for å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav.
Du har rett til å trekke tilbake ditt samtykke dersom dette er NutraQ's rettslige grunnlag for behandling av dine personopplysninger. I et slikt tilfelle vil NutraQ stoppe behandlingen av personopplysningene.
Du har rett til å få vite om NutraQ behandler personopplysninger om deg. Deretter har du rett til informasjon om behandlingen, inkludert hvilke personopplysninger som er lagret og hvordan de behandles. Du vil motta denne informasjonen gratis, med mindre forespørselen gjentas. I så fall kan NutraQ kreve rimelig godtgjørelse for behandling av forespørselen.
Du har rett til å motta personopplysninger som du har gitt til NutraQ i et strukturert, allment brukt og maskinlesbart format, og har rett til å få disse overført til en annen behandlingsansvarlig, forutsatt at behandlingen er basert på samtykke eller avtale, og behandlingen skjer automatisk.
Du har rett til å kreve at behandlingen av dine personopplysninger begrenses, i følgende tilfeller:
a. du bestrider riktigheten av personopplysningene, og begrensningen vil da gjelde for en periode som gjør det mulig for NutraQ å verifisere riktigheten av personopplysningene,
b. behandlingen er ulovlig, og du motsetter deg sletting av personopplysningene og ber i stedet om at bruken av personopplysningene begrenses;
c. NutraQ ikke lenger trenger personopplysningene for formålet med behandlingen, men du trenger dem for å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav, eller
d. du har protestert mot behandlingen av personopplysninger i påvente av verifisering av om NutraQ's legitime interesse i behandlingen veier tyngre enn din interesse i å stoppe behandlingen.
Hvis behandlingen av personopplysningene dine er begrenset, kan disse, bortsett fra lagring, kun behandles med ditt samtykke eller for å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav eller for å beskytte rettighetene til andre. Hvis behandlingen av dine personopplysninger har blitt begrenset, vil NutraQ varsle deg før denne begrensningen opphører.
Du har rett til å protestere mot behandlingen av personopplysninger om deg som er basert på NutraQ's legitime interesser. I et slikt tilfelle vil NutraQ stoppe behandlingen av dine personopplysninger, med mindre NutraQ's legitime interesse i behandlingen veier tyngre enn din interesse i å stoppe den, eller behandlingen er nødvendig for å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav.
Du har også rett til å protestere mot NutraQ's bruk av personopplysningene dine for direkte markedsføringsformål. Hvis du utøver denne retten, vil NutraQ stoppe slik bruk av dine personopplysninger.
Hvis du mener at vi ikke har overholdt rettighetene dine i forbindelse med personopplysningene vi behandler om deg, setter vi pris på om du kontakter oss via e-postadressen i seksjon 4.1. Du kan be om at forespørselen din blir vurdert av NutraQ's juridiske team ved å spesifisere dette i forespørselen din.
Du har også rett til å klage på NutraQ's behandling av personopplysningene dine til relevant tilsynsmyndighet.
NutraQ kan revidere denne personvernerklæringen. Du kan selv besøke denne siden når som helst og verifisere om oppdateringer har blitt gjort. Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert som angitt øverst på siden.